Miks

Miks jest etapem, w którym pracuje się nad poszczególnymi instrumentami. Ustala się proporcje między nimi oraz ich barwy za pomocą korekcji. W tym miejscu nakłada się także efekty, takie jak kompresja, pogłos i tym podobne.

Równolegle do miksu wykonuje się montaż materiału, w którym wybierane są najlepsze podejścia muzyków. Eliminuje się także wszystkie niedoskonałości materiału, jak na przykład niepożądane dźwięki, nierówności lub nieczystości.

Jak przygotować materiał do miksu:

  • Materiał powinien być dostarczony w jakości, z jaką został zarejestrowany. Preferowana jakość dla materiału przeznaczonego na CD AUDIO to 44.1 kHz / 24 bit.
    Należy unikać stratnych formatów takich jak np. mp3.
  • Wszystkie ścieżki powinny mieć taką samą długość, zaczynać i kończyć się w tym samym miejscu. Dzięki temu uniknie się złego ustawienia w czasie poszczególnych instrumentów.
  • Poszczególne instrumenty powinny być nagrywane bez efektów (takich jak delay, reverb), chyba że stanowią one ważny element brzmienia. Dodanie tych efektów w miksie daje dużo większe możliwości.

Mastering

Mastering jest ostatnim procesem, któremu poddawany jest materiał muzyczny. Pracuje się tutaj najczęściej z jedną ścieżką stereo, zrobionym wcześniej miksem.

Głównymi celami masteringu są: przygotowanie materiału do przeniesienia na nośnik, wydobycie z miksu tego co najlepsze oraz wyeliminowanie ewentualnych problemów.

To tutaj pojedyncze utwory zamieniają się w album. Dzieje się to poprzez wybranie odpowiedniej kolejności utworów, dostosowanie przerw lub przejść między nimi oraz ich wzajemnych głośności i barw.
W tym celu materiał poddaje się obróbce dynamicznej oraz korekcji.

Jak przygotować materiał do masteringu:

  • Materiał powinien być dostarczony w najwyższej możliwej jakości. Częstotliwość próbkowania powinna być zgodna z wybraną podczas miksu, preferowana rozdzielczość bitowa to 24-bit.
  • Miks nie powinien mieć aktywnych efektów, zwłaszcza procesorów dynamiki (kompresor, limiter) na sumie stereo, ponieważ ogranicza to możliwości podczas masteringu. Im bardziej dynamiczny miks tym lepiej.